Od zawsze naszym priorytetem jest dobro dziecka.

Nasze przedszkole to placówka o wieloletniej tradycji. Każdego dnia dokładamy starań, aby Państwa Pociechy czuły się tu jak w domu. Chcemy zapewnić dzieciom bezpieczne dorastanie i umożliwić im wszechstronny rozwój, tak, aby wchodząc w szkolny etap życia były do niego dobrze przygotowane. Stawiamy na twórczość i kreatywność Waszych dzieci. Otwieramy je na świat i uczymy optymizmu.

slider image slider image slider image slider image slider image

Temat: Z wizytą u Pani doktor.

Zajęcia 4

MYDŁO – atrybut zdrowia i czystości

 

1) Posłuchajcie bajki „U króla Baruby” P.Szarzeca i odpowiedzcie na poniższe pytania.

          bajka o mydle

 

  • Jaki konkurs ogłosił król Baruba?
  • Jaką nagrodę miał dostać zwycięzca?
  • Czego wkrótce zabrakło w królestwie?
  • Jak nazywano króla i jego poddanych?
  • Do czego potrzebne jest nam mydło?

 

2) Zabawa badawcza „Rozpuszczalność mydła”

Potrzebne będą: 2 szklanki oraz 2 kawałki mydła.

Do jednej szklanki wlewamy ciepłą wodę, a do drugiej – zimną. Do każdej z nich wrzucamy kawałek mydła.

CO SIĘ DZIEJE ?

DSC 3134DSC 3136DSC 3137

Wniosek: Mydło w szklance z ciepłą wodą rozpuszcza się szybciej, ponieważ cząsteczki ciepłej wody poruszają się szybciej. Dlatego łatwiej zmyć bród z ciała, naczyń i innych powierzchni, używając ciepłej wody.

 

3) Zabawy badawcze „Jak działa mydło?” – wpływ mydła na napięcie powierzchniowe

 

a) przygotowujemy: pojemnik z wodą, kartonik w kształcie trójkąta, mydło w płynie lub zwykłe rozpuszczone w wodzie,

Kładziemy kartonik na powierzchni wody, zanurzamy palec w mydle i wkładamy do wody za kartonikiem. CO SIĘ DZIEJE ?

DSC 3150DSC 3152DSC 3153

 

Wniosek: Początkowo kartonik w wodzie nie poruszał się, ponieważ napięcie powierzchniowe działało na niego we wszystkich kierunkach jednocześnie.    Po zanurzeniu w wodzie palca z roztworem mydła, za kartonikiem zmniejszyło się napięcie powierzchniowe. Dlatego popłynął do przodu, gdzie napięcie stale było wysokie

b) przygotowujemy: pojemnik z wodą, kartonik w kształcie ryby (w środku kartonika robimy otwór), mydło w płynie

Kładziemy kartonik na powierzchni wody, wlewamy kilka kropli mydła w otwór pośrodku ryby, CO SIĘ DZIEJE ?

DSC 3140DSC 3141

DSC 3144DSC 3145

Wniosek: Krople mydła stopniowo niszczą napięcie powierzchniowe wody, a opadając, „pociągają za sobą” kartonik w kształcie ryby. Dlatego też kartonik szybko tonie.

 W celu pogłębienia wiedzy na ten temat proponujemy obejrzeć poniższe filmy:

FILM 1 KLIKNIJ

FILM 2 OBEJRZYJ

 

4) Zabawa badawcza „Kolorowe mleko”

Przygotowujemy: mleko, mydło w płynie, barwniki, pipetę lub łyżeczkę, patyczki higieniczne, salaterkę/talerz.

Do salaterki nalewamy mleko, a następnie pipetą wkraplamy rozpuszczone barwniki. Gdy na mleku zbierze się już tęczowa tafla kolorów, moczymy patyczki w mydle w płynie i delikatnie dotykamy powierzchni mleka. CO SIĘ DZIEJE?

DSC 3161DSC 3162

DSC 3163DSC 3171

Wniosek: Mydło w płynie spowodowało zmiany napięcia powierzchniowego, stąd barwniki zaczęły wirować i mieszać się, tworząc wspaniałe barwne widowisko.

5) Zabawa ruchowa przy piosence „Umyć ręce”przedstawiamy ruchem treść piosenki.

SŁUCHAJ

6) Zabawa badawcza „Bańki mydlane” zainspirowana wierszem Marszaka

                       

 

wiersz 1

 

  • W jaki sposób można zrobić płyn do baniek?
  • Jakie eksperymenty można przeprowadzić z bańkami?

 Odpowiedzi na te pytania uzyskacie, oglądając film WSiP KILINIJ

 

7) Zabawa słowna „Dokończ rymowankę”

  • Masz gorączkę? Na co czekasz? Pora by Cię zbadał ... (lekarz).
  • Myję zęby, bo wiem właśnie o tym, kto ich nie myje, ten ma ... (kłopoty).
  • Witaminki, witaminki, dla chłopczyka i ... (dziewczynki).
  • Mydło wszystko umyje, nawet uszy i ... (szyję).
  • Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają ... (witaminy).
  • Przez cały rok pij marchewkowy ... (sok).
  • Kto się często myje, ten długo ... (żyje).
  • My lubimy czyści być, więc się trzeba często ... (myć).
  • Marchewki i buraki jedzą wszystkie ... (dzieciaki).
  • Skakać, biegać, tańczyć wkoło, razem będzie nam ... (wesoło).

 

8) Zabawa badawcza „Mydło jako środek piorący”

Przygotowujemy: 2 szklanki, mydło w płynie, 2 małe kawałki materiału/ściereczki, kilka kropli soku, ketchupu lub musztardy, woda.

Nalewamy wodę do 2 szklanek. Do jednej z nich dodajemy mydło w płynie i mieszamy. Na 2 kawałkach materiału robimy plamy; jeden dajemy do czystej wody, a drugi – do wody z mydłem.CO SIĘ DZIEJE?

DSC 3157DSC 3158DSC 3159DSC 3160

Wniosek: Kawałek materiału umieszczony w szklance z mydłem będzie o wiele szybciej odzyskiwać czystość niż kawałek materiału w wodzie z kranu. Mydło zawiera tzw. czynne substancje piorące, które obniżają napięcie powierzchniowe wody i dbają o to, by cząstki brudu mogły rozpuścić się w wodzie.

 9) Karty pracy

3-4 – latki - POBIERZ

5-6 – latki - POBIERZ

 

10) Spacer 

Jeśli pójdziecie na spacer zwróćcie uwagę na dostosowanie ubrania do warunków pogodowych. Bo wiecie "Kwiecień plecień...."