Od zawsze naszym priorytetem jest dobro dziecka.

Nasze przedszkole to placówka o wieloletniej tradycji. Każdego dnia dokładamy starań, aby Państwa Pociechy czuły się tu jak w domu. Chcemy zapewnić dzieciom bezpieczne dorastanie i umożliwić im wszechstronny rozwój, tak, aby wchodząc w szkolny etap życia były do niego dobrze przygotowane. Stawiamy na twórczość i kreatywność Waszych dzieci. Otwieramy je na świat i uczymy optymizmu.

slider image slider image slider image slider image slider image

Nasza TABLICA jak zwykle czeka

Temat: Miejsca letniego wypoczynku

Zajęcia 4

„Odkrywamy świat mórz i oceanów” – zabawy badawcze

 

1. Zagadki słowno – obrazkowe „Miejsca wypoczynku zza lornetki”

Rozwiążcie zagadki i wskażcie właściwą ilustrację.

zagadki 1a

lornetka góry    lornetka las

lornetka miasto    lornetka wieś

 

 2.  Film edukacyjny ,,Morska wyprawa Lulka i Rózi”

Obejrzyjcie film i odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie zwierzęta żyją w morzu?
  • Jakie morskie środki transportu pokazano w filmie?
  • Ile ramion ma ośmiornica?

OBEJRZYJ

3. Zabawa badawcza „Łowienie ryb”

Potrzebne będą: naczynie z wodą, folia aluminiowa, patyczek/słomka, nitka, drobne przedmioty (spinacze, zszywki, szpilki z aluminium, kolczyki złote, srebrne), magnes

Wycinamy rybki z folii aluminiowej. Do patyczka/słomki przywiązujemy nitkę, a na jej końcu – magnes. Do każdej rybki przymocowujemy drobny metalowy przedmiot. Zaczynamy połów.

CO SIĘ DZIEJE?

Udaje nam się złowić tylko te rybki, które mają spinacz bądź zszywkę. Pozostałe rybki pozostają spokojnie w wodzie.

zab 3a    zab 3b    zab 3c

 Wniosek: Magnes przyciąga tylko te metalowe przedmioty, które posiadają żelazo, kobalt albo nikiel. Na przedmioty ze złota, srebra, aluminium, siła magnetyczna nie działa.

4.  Zabawa badawcza „Nurek

Potrzebne będą: plastikowa butelka, woda, spinacz biurowy, słomka, plastelina

Całą butelkę napełniamy wodą. Konstruujemy nurka (1 wersja – zaginamy słomkę, na dłuższej części przyklejamy kawałek plasteliny, 2 wersja – patrz filmik

Umieszczamy nurka w butelce, zakręcamy ją i mocno ściskamy.

CO SIĘ DZIEJE?

Nurek początkowo pływa na powierzchni wody (na górze butelki), a po ściśnięciu butelki – przemieszcza się na dół. Jeżeli zwolnimy uścisk, nurek z powrotem powędruje do góry.

zab 4a  zab 4b  zab 4c

Wniosek: Gdy ściskamy butelkę, do słomki dostaje się woda, a znajdujące się w niej powietrze zmniejsza swoją objętość. Wobec tego „nurek” staje się cięższy i opada na dno. Gdy puszczamy butelkę, powietrze rozpręża się, przez co „nurek” staje się lżejszy i wypływa na powierzchnię.

 Zachęcam do obejrzenia filmiku: KLIKNIJ

 

5. Zabawa badawcza „Meduza w butelce”

Potrzebne będą: butelka (najlepiej z szerszym gwintem), woda, niebieski barwnik (niekoniecznie), folia spożywcza, nożyczki, nitka/gumka recepturka

Z folii wycinamy kwadrat. Łapiemy za jego środek i robimy mały balonik (głowę meduzy). Folię pod balonikiem związujemy nitką lub gumką recepturką, zostawiając mały wlot na wodę. Pozostałą część folii tniemy na cienkie paski. Głowę meduzy napełniamy wodą (można do tego użyć strzykawki), zostawiając mały pęcherzyk powietrza. Butelkę napełniamy zabarwioną wodą i wkładamy meduzę. Dolewamy wodę, aby u góry pozostał niewielki pęcherzyk powietrza. Zakręcamy butelkę, a następnie przekręcamy ją, obracamy.

CO SIĘ DZIEJE?

Meduza naprawdę się porusza :)

zab 5 1 zab 5 2 zab 5 3 zab 5 4

 Wniosek: Powietrze jest lżejsze od wody, dlatego meduza zawsze wypłynie na górę. Dlatego pozostawiliśmy trochę powietrza w główce meduzy oraz w butelce z wodą.

Zachęcam do obejrzenia filmiku: KLIKNIJ        

                               

6.  Zabawa paluszkowa „Na morzu”

Pobawcie się wg podanej instrukcji, a następnie stwórzcie własne gesty :)

       Na morzu pływa żaglówka.

(formowanie trójkąta z palców wskazujących i kciuków obu rąk- imitowanie płynącej żaglówki)

        Żeglarz patrzy na morze przez lornetkę.

(złączenie dłoni w „lornetkę” i przyłożenie do oczu)

        Wypatrzył lecące mewy.

(połączenie kciuków prawej i lewej dłoni, poruszanie dłońmi w górę i w dół niczym skrzydłami).

        Zobaczył też ludzi spacerujących po plaży.

(poruszanie palcem wskazującym i środkowym prawej dłoni po lewym ramieniu i odwrotnie)

         Promienie słońca błyszczały na falach.

(przebieranie opuszkami palców prawej dłoni po powierzchni dłoni lewej i odwrotnie)

         Fale na morzu wznosiły się i opadały.

(splecenie palców obu dłoni, unoszenie palców i opuszczanie)

         Fale zaczęły się piętrzyć.

(robienie dłońmi młynka z jednoczesnym zaciskaniem i luzowaniem pięści).

         Po chwili fale się uspokoiły i morze zapadło w sen.

(naprzemienne głaskanie dłoni lewej dłonią prawą i odwrotnie).

 

 7. Zabawa badawcza „Poszukiwacze skarbów”

Potrzebne będą: 2 szklanki, woda, piasek, magnes, drobne metalowe przedmioty (np. szpilki, igły, zszywki, spinacze, agrafki)

Do obu szklanek wrzucamy drobne metalowe przedmioty. Do jednej szklanki wlewamy wodę, a do drugiej – wsypujemy piasek. Przykładamy magnes do szklanek.

CO SIĘ DZIEJE?

Przedmioty metalowe, znajdujące się w szklance z wodą, podążają za magnesem i wędrują w górę szklanki. Przedmioty w szklance z piaskiem pozostają niewzruszone :)

Zab 7 1 Zab 7 2

Wniosek: Magnes przyciąga metalowe przedmioty także przez szkło i wodę (zjawisko magnetyzmu podwodnego). Siła przyciągania nie działa na piasek.

  

8. Zabawa badawcza „Ślady na piasku”

Potrzebne będą: płytkie pudełko, piasek, 2 magnesy

Do pudełka wsypujemy cienką warstwę piasku. Jeden magnes kładziemy na piasku, a drugim manipulujemy od spodu. Na piasku zamiast magnesu można dać metalowy przedmiot, np. śrubkę, metalową kulkę, spinacz.

CO SIĘ DZIEJE?

Przesuwająca się po piasku magnesowa biedronka tworzy rozmaite ślady, wzory, labirynty.

zab 8

Wniosek: Magnesy różnoimienne przyciągają się wzajemnie. Magnes przyciąga też niektóre metalowe przedmioty, a siła przyciągania działa przez tekturę.  Im magnes silniejszy, tym potrafi przyciągnąć cięższe przedmioty.

 

9.  Rysowanie piaskiem i na piasku „Na plaży”

a) przygotowujemy kartkę, klej, piasek

Tworzymy dowolny wzór na kartce za pomocą kleju (najlepiej w sztyfcie). Posypujemy kartkę piaskiem. Nadmiar piasku strząsamy delikatnie do pojemnika.

9a

 

b) przygotowujemy płytkie pudełko/naczynie, piasek, patyk/ołówek

Wsypujemy do pudełka piasek i przy pomocy patyczka bądź innego przedmiotu tworzymy obraz wg własnego pomysłu. Powodzenia :)

9b