PLlogotype

PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE
NR 7 W BIAŁYMSTOKU
KASZTANOWY ZAKĄTEK
Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu użytkownikom uprawnionych do zarządzania treścią. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie. Więcej...

NEWSLETTER

Bardzo ważny tydzień - maj- czerwiec 2016

BOHATEROWIE MAJA

To był wyjątkowo długi tydzień…

Natalka i Emilkanie tylko miały przerwę od wylosowania ich przez poprzedników ale też ich tydzień przedłużył się. Dziewczynki miały możliwość doświadczyć jaki wpływ na nasze działania i plany mają nieprzewidziane czynniki. Miały za to szansę dłużej niż pozostali stać w pierwszej parze itp.

W tym „tygodniu” gościliśmy tatę Emilki, p. Tomasza, który opowiedział dzieciom czym jest Unia Europejska, zapoznał z wyglądem i znaczeniem flagi. Pokazał przedszkolakom flagi różnych krajów europejskich, wyjaśnił znaczenie poszczególnych barw oraz umiejscowił je na mapie a także w przystępny sposób omówił cechy charakterystyczne wybranych krajów.

Z kolei mama Natalki, przyprowadziła pupila. Pani Eliza rozmawiała z  dziećmi odnośnie potrzeb psa oraz poruszyła bardzo ważną kwestię - odpowiedzialność za zwierzęta którymi się zajmujemy. Dzieci miały okazję zobaczyć pokaz posłuszeństwa psa wobec opiekuna.

BOHATEROWIE CZERWCA

W czerwcu tydzień (a właściwie dwa i pół - dwie dziewczynki się rozchorowały), należał do Ani, Julii i Sandry.

Będąc bohaterkami zarówno Ania jak i Julia miały okazję często współpracować. Dziewczynki pomagały sobie w przygotowaniu i uzupełnieniu plakatu o zainteresowaniach, wspólnie dyżurowały itp. Wiele radości sprawiły im i ich kolegom zabawy integrujące, które wybierały bohaterki.

 Dziewczynki wykazały się niezwykłą cierpliwością czekając na własną kolej bycia Bohaterem tygodnia. Dlatego też jako ostatnio wybrane uzyskały przywilej stania w pierwsze w parze do początku wakacji.

Pomimo przedłużającej się nieobecności Sandry dzieci pamiętały również niej i narysowały portrety z pamięci.

Zabawy kończące ostatnią edycję

Sprawdzian na bohatera dziewczynki zdały prezentując lekko kwaśny uśmiech. Naszych Bohaterów uczciliśmy bawiąc się tym razem w Indian. Przedszkolaki założyły przygotowane wspólnie z rodzicami stroje, tańczyły do muzyki rdzennych Indian itp. Ciekawym doświadczeniem było nadawanie sobie indiańskich imion.

Tradycyjnie dzieci przygotowały koktajle mleczne z bananów i truskawek, którymi wznieśliśmy toast za zdrowie Bohaterów.

Dużym zainteresowaniem wychowanków cieszyły się dyplomy i albumy, które otrzymali bohaterowie. 

 

Bardzo ważny tydzień - kwiecień 2016

BOHATEROWIE KWIETNIA

Na początku kwietnia z przywilejów korzystała Maja wraz z Szymonem B. Tradycyjnie pierwszego i drugiego dnia bohaterowie posiłkując się przygotowanym z rodzicami „drzewem rodziny” mówili o najbliższych, udzielali odpowiedzi na dociekliwe pytania kolegów.

We środę Szymon z dumą prezentował pomysł umieszczenia na plakacie własnych marzeń (stały się one inspiracją dla pozostałych dzieci).

W tym tygodniu gościliśmy mamę Mai. Pani Ewa, uszczęśliwiła dzieci kolorowankami  ulubionych postaci oraz zainspirowała przedszkolaki do tworzenia wzorów specjalnymi pisakami na wcześniej upieczonych ciasteczkach. Kolejnego dnia, ulubione książeczki dziewczynki przeczytał jej tato.

Kolejnymi wylosowanymi byli: Amelka i Dawid. We środę, (co stało się tradycją) dzięki przygotowanemu z rodzicami plakatowi „Ulubione…”, koledzy poznali ich zainteresowania dzielili się spostrzeżeniami, zadawali pytania, odkrywali podobieństwa. Przedszkolaki rysując przykładają coraz większą wagę do tego co robią i czy jest to ważne dla tego, komu ją dedykują. Chętnie pytają bohatera o zdanie odnośnie rysunku. Z kolei bohaterowie z dumą przechadzają się między rysującymi udzielając pochwał, wskazówek do dalszej pracy lub po prostu je akceptując. Tego dnia następuje tradycyjne losowanie następców.

Olga i Szymon G. zamykali poczet bohaterów kwietnia. W trakcie kilku tygodni trwania naszej innowacji zauważyć można znaczny postęp w zakresie umiejętności rysowania przez naszych wychowanków portretu (ćwiczenie czyni mistrzem).

W tym tygodniu odwiedziły nas dwie panie. Babcia Olgi p. Gienia jest zagorzałą czytelniczka i tę pasję przekazuje swojej wnuczce. Nas również zachęcało do lektury przynosząc książkę z przedszkolnej wypożyczalni. Olga chętnie prezentowała kolegom ilustracje czytanej przez babcię książki o dobrym zachowaniu. Mama Szymona G., pani Marta opowiadała dzieciom o transporcie kolejowym. Po tej wizycie dzieci częściej sięgają po klocki z torami i wykorzystują zdobytą wiedzę w zabawie.

Jedną z chętnie wybieranych zabaw w ramach tygodnia jest otwieranie „paczki”, a poszukiwanie sposobów rozpakowania budzi wśród dzieci wiele radości co widać na zdjęciach.

Zabawy kończące III edycję

W ostatnich dniach kwietnia odbyła się uroczystość przygotowana na cześć dzieci będących bohaterami tego miesiąca. W przeddzień samodzielnie wykonali własne korony (niektórzy nie zdejmowali ich nawet w trakcie zabaw klockami).

Przygotowania do Królewskiej uczty rozpoczęły się już rano. Przedszkolaki aktywnie uczestniczyły w robieniu soku z jabłek i marchwi, wyciskaniu cytryny itp. Kolejnym etapem było wykonanie sernika.

Tradycji stało się za dość: bohaterowie zaprezentowali uśmiechy po wypiciu soku z cytryny.

Wszyscy sześcioro otrzymali dyplomy, (współautorami dyplomów są koledzy rysujący portrety) oraz pamiątkowe albumy.

Spotkanie z rodzicami zaplanowane na ten miesiąc przebiegało w niecodziennej atmosferze. Udało nam się zaskoczyć rodziców wcześniej przygotowanym poczęstunkiem i zaproszeniem na herbatę, a nie jak zwykle „zagonieniem” ich do ciężkiej pracy. Nie uniknęli jednak tego ostatniego… za co serdecznie im DZIĘKUJEMY

 

 

Bardzo ważny tydzień - luty 2016

„BARDZO WAŻNY TYDZIEŃ” w miesiącu lutym

 

Spotkanie integracyjno-informacyjne

W trakcie spotkania przedstawiłyśmy podstawowe założenia dotyczące przebiegu wprowadzanej właśnie innowacji pedagogicznej. Rodzice oraz ich  pociechy mieli także szansę poznać kilka z zabaw, które będą towarzyszyć nam w trakcie przeprowadzania projektu.

 

BOHATEROWIE LUTEGO

Pierwszy tydzień należał do Lenki i Zuzi. Atrakcją tego tygodnia było spotkanie z tatą Lenki. W poniedziałek i wtorek dzięki przygotowanym wspólnie z rodzicami drzewom rodziny przedszkolaki poznały najbliższych obu dziewczynek. Dzieci zadawały pytania które w znacznym stopniu dotyczyły wieku rodziców, ciotecznego i stryjecznego rodzeństwa. Atrakcję w tym tygodniu przygotował tato Lenki, który w przystępny sposób opowiedział przedszkolakom o naszym układzie słonecznym. Pan Kubaz pasją i wielkim znawstwem przekazał dzieciom w jaki sposób poruszają się planety, jak poruszają się asteroidy i kiedy stają się (nazywamy je) meteorytami.

W drugim tygodniu lutego z przywilejów korzystała Gabrysia i Krzyś P. W środę, po południu (co staje się tradycją), dzięki przygotowanemu z rodzicami plakatowi „Ulubione…”, koledzy poznali zainteresowania dwójki bohaterów. Przedszkolaki dzieliły się spostrzeżeniami, zadawały pytania, odkrywały podobieństwa. Tym razem gościliśmy tatę Krzysia. Pan Tomek opowiedział przedszkolakom o swojej pracy związanej ze sprzedażą maszyn rolniczych oraz o pracy na gospodarstwie. Przywiózł także traktorek „Zetor”, aby każde dziecko mogło przekonać się, że prowadzenie traktoru to wcale nie łatwa sprawa.

Adelka i Krzysztof (tak chciał, by go nazywać) byli bohaterami ostatniego tygodnia lutego. Tradycyjnie, w poniedziałek i wtorek przedszkolaki poznały członków rodziny naszej dwójki, a w środę ich zainteresowania. Gościem którego poznali nasi wychowankowie była babcia Adelki. Pani Olimpia pokazała dzieciom cuda, które wyczarowała na drutach. Przedszkolaki z zainteresowaniem słuchały skąd powstał pomysł samodzielnego przygotowywania ubrań, poznały różne wzory, ściegi oraz miały możliwość sprawdzić ich miękkość i komfort noszenia.

Zabawy kończące I edycję

Ostatni tydzień był okazją do uczczenia naszych bohaterów.  Zaczęło się od sprawdzianu na bohatera (wypicie soku z cytryny i pokazanie uśmiechu). Następnie był toast za ich zdrowie wyciśniętym wcześniej sokiem z ananasa. Później  zabawy z chustą, tańce, zabawa integrująca „ptaki” itp.

Iście królewską ucztę na cześć Bohaterów pomogli przygotować rodzice „wybrańców”. Na stole oprócz własnych wypieków były oczywiście owoce.

 Na zakończenie cała szóstka otrzymała:

Albumy - prace wykonane przez kolegów z grupy wraz z zapisanymi „miłymi słowami” (wypowiedzianymi specjalnie do bohaterów).

Dyplomy, na których umieszczone są ich portrety wykonane przez rówieśników oraz wybrany podpis (dyplom fajnego chłopca, ładnej, bombowej wyjątkowej itp.dziewczynki).

 

 

 

 

Bardzo ważny tydzień - marzec 2016

„BARDZO WAŻNY TYDZIEŃ” w miesiącu marcu

Warsztaty „Wielkanoc tuż…”

W marcu zaprosiłyśmy rodziców wraz z przedszkolakami na wspólne spotkanie przedświąteczne. Tym razem miało ono formę warsztatową. W sali zostały przygotowane trzy stanowiska pracy. Przy pierwszym rodzice wraz z pociechami wykazali się kreatywnością, fantazją wykonując kwiaty z butelek plastikowych tupu PET. Pod czujnym okiem pani Bogusi, chętni ozdabiali styropianowe jajka techniką quillingu. Można było również spróbować swoich sił ozdabiając jajka tradycyjną metodą z zastosowaniem gorącego wosku pszczelego.

Przedszkolakom i rodzicom serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzony, przedświąteczny czas.

BOHATEROWIE MARCA

Filip i Kornel zostali wylosowani jako pierwsi bohaterowie w miesiąca marca. Przedszkolaki wprowadzone w tajniki innowacji już od poniedziałku z niecierpliwością czekały na kolejną dawkę informacji o kolegach, ich rodzinach zainteresowaniach, pasjach oraz możliwość zadania pytań bohaterom. W tym tygodniu gościliśmy mamę Filipa. Pani Basia przeczytała dzieciom ulubioną książkę syna pt.; „Akademia Mamutów” oraz obdarowała przedszkolaki wiatraczkami i magnesami.

W kolejnym tygodniu marca bohaterkami były dwie koleżanki: Karolinka i Marysia. Omawiając plakaty dziewczynki odkryły wiele wspólnych pasji i upodobań. Tym razem Marysia zaprosiła mamę, która zaproponowała dzieciom wspólne, prawdziwie profesjonalne warsztaty z pieczenia cynamonowych ciastek. Dzieci czerpały niebywałą przyjemność z samodzielnego przygotowania wypieków. Mama Karolinki zaproponowała nam zajęcia bibliotekarskie w swojej pracy z czego niebawem skorzystamy.

Miesiąc marzec kończyli Daria i Aleksander, bohaterowie przedostatniego tygodnia. Innowacja, którą prowadzimy ma swoje ogólne założenia, ramy, działamy według ustalonego planu. W codziennym życiu ważna bywa umiejętność przystosowywania się i akceptowania zmian czego mieli możliwość doświadczyć nasi bohaterowie. Jako „bardzo ważne osoby” współuczestniczyli w podejmowaniu decyzji i wyrażali aprobatę dla wprowadzonych modyfikacji.

Zabawy kończące II edycję

Tradycyjnie ostatni tydzień miesiąca przeznaczamy na wyjątkowe uczczenie bohaterów. Rozpoczęliśmy od testu na prawdziwego bohatera (uśmiechnąć się po wypiciu soku z cytryny to nie lada wyczyn). Nasza wyjątkowa szóstka przygotowała dla wszystkich „shrekowe smoothie” z owoców: bananów i kiwi, którym wznieśliśmy toast. Wyruszyliśmy w intrygującą podróż autobusem przygotowanym przez wychowanków.

Kończąc zasiedliśmy do królewskiej uczty przygotowanej dzięki zaangażowaniu rodziców naszych marcowych bohaterów (za co wszyscy serdecznie dziękujemy).

 Cała szóstka otrzymała pamiątkowe dyplomy oraz wykonane przez grupę albumy

Bardzo ważny tydzień - o innowacji pedagogicznej w gr IV

„BARDZO WAŻNY TYDZIEŃ”

Innowacja pedagogiczna, którą rozpoczynamy w miesiącu lutym, to projekt, stworzony w oparciu o diagnozę, obserwacje wychowanków, z myślą o dzieciach, ich pasjach, potrzebach, zainteresowaniach, predyspozycjach, ale także o deficytach.

Uwzględniając indywidualność jednostki postaramy się kreować grupę tak, aby nasi wychowankowie potrafili dostrzegając własną indywidualność szukać cech wspólnych z innymi, a także zauważać i akceptować różnice. Naszym celem stało się stworzenie w czasach powszechnego negowania, przestrzeni dla tego, co pozytywne w naszym życiu, poszukiwania tego co dobre, wspólne.

W trakcie prowadzenia projektu dzieci lepiej poznają kolegów z grupy, ich zainteresowania. Wszyscy kolejno będą mogli opowiedzieć o własnych pasjach. Pozwoli to dostrzec wśród rówieśników osoby o zbliżonych upodobaniach, ułatwi wymianę doświadczeń, zwrócenie uwagi na osobę, której dotąd nie poświęcało się uwagi.

Przedszkolaki poznają pośrednio i bezpośrednio członków najbliższej rodziny zarówno własnej jak i kolegów z grupy. Będą ćwiczyć zdolność obdarzania innych uwagą, mówienia miłych słów, zwracania uwagi na pozytywne cechy charakteru.

Rodzice z kolei otrzymają możliwość wspólnych spotkań, w trakcie których będą mogli podzielić się doświadczeniami, problemami, wątpliwościami. Popołudniowe spotkania z rodzicami (i ich pociechami) będą uwzględniać nasze propozycje, a także potrzeby sygnalizowane przez nich samych.

 

Przewidywane terminy i tematy spotkań z rodzicami i dziećmi:

Luty – Integracyjno-informacyjne

Marzec – „Wielkanoc tuż”                                   

Kwiecień – „Zdrowo na talerzu”             

Maj – „Zabawy z  mamami”                    

Czerwiec – „Dzielni, mali Indianie”

Powyższe propozycje stanowią zarys, sugestię i mogą ulec zmianom w związku z propozycjami, potrzebami zgłaszanymi przez rodziców.

 

Wspólne działania rodziców z dziećmi:

We środę po południu rodzice nowo wylosowanych dzieci otrzymają kartki na których wraz z dzieckiem wykonają:

- „Drzewo Rodziny” – format A3 (technika dowolna)  - na poniedziałek lub wtorek

plakat „Moje ulubione” –  format B2, (załączony wzór)  - na środę

- „Wizytówka” – zawierająca podstawowe dane o dziecku:

 imię, nazwisko, datę urodzenia (miesiąc zapisany słownie), adres. – najlepiej jeśli będzie wspólnie napisana (przepisana komputerowo przez dziecko), wydrukowana.

 

Zapraszamy rodziców, których dziecko jest bohaterem danego tygodnia do spotkania z przedszkolakami.

 W ramach wizyty można zaprezentować zainteresowania własne lub dziecka, przygotować wspólnie z dziećmi coś zdrowego do jedzenia lub zaproponować im zabawy które pamięta się z własnego dzieciństwa, zaprosić kogoś z rodziny itp.

 

HARMONOGRAM wybranych działań:

poniedziałek/wtorek

(według ustaleń z rodzicami bohatera A i B odnośnie dnia) dziecko (bohater A lub B):

  • omawia swoje „Drzewo Rodziny”
  • wypełnia (wybraną techniką) odrysowaną przez kolegę własną sylwetę (może skorzystać z pomocy innych)
  • koledzy z grupy rysują portret bohatera

 środa/czwartek:

  • prezentacja plakatów „Moje ulubione…”
  • wspólne przygotowanie albumu dla „Bardzo ważnych kolegów” (środa/czwartek)
  • rysowanie przez wszystkie dzieci z grupy indywidualnych rysunków uwzględniających zainteresowania wybranych kolegów

piątek:

  • mówienie kolejno przez wszystkich z grupy „Miłych słów” do osoby siedzącej w środku kręgu i zapisanie ich przez nauczycielkę
  • wspólne zabawy (parateatralne integrujące)
  • tańce przy ulubionej muzyce przyniesionej przez bohaterów tygodnia