PLlogotype

PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE
NR 7 W BIAŁYMSTOKU
KASZTANOWY ZAKĄTEK
Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu użytkownikom uprawnionych do zarządzania treścią. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie. Więcej...

NEWSLETTER

Prawa dzieci

Zapraszam wszystkich Rodziców wraz z dziećmi do zapoznania się z elektroniczną wersją książeczki, która w jasny i przystępny sposób opowie Wam o prawach dziecka wynikających z Konwencji Praw Dziecka. 

Książeczkę wykonała Ewa Kurzak zPrzedszkola Publicznego nr 5 w Głogowie. (Dziękuję Ewo za możliwość udostępnienia:) )

http://moodlepp5.webhost.pl/moodle/file.php/1/prawadziecka/prawadziecka/Default.html

 

Okres adaptacyjny w przedszkolu

Katarzyna Żmojda

Okres adaptacyjny w przedszkolu

         Okres adaptacyjny jest procesem osobistego rozwoju każdego dziecka. Jest to czas, w którym dziecko rozwija się samodzielnie. Zatem to ono ma przystosować i przyswoić sobie zmiany.

         Wychowawca i rodzice mogą mu w tym pomóc, ale należy pamiętać, że ten etap „konfliktu” jest nieodłączną częścią sytuacji, w której maluch się znalazł.

Co to jest okres adaptacyjny?

           Są to pierwsze dni dziecka w przedszkolu, które obfitować będą w cały szereg zmian. Najczęściej po raz pierwszy pozostanie ono samo bez osoby bliskiej i do tego w nowym dla siebie środowisku. Budzi to zrozumiałe silne emocje, nawet niepokój dziecka, a tym samym negację przedszkola, które "zburzyło" dotychczasowy tryb jego życia. Najbliższe dziecku osoby zastępuje przecież na kilka godzin grono rówieśników i obcych mu jeszcze dorosłych. Dlatego pierwszy okres uczęszczania dziecka do przedszkola jest trudny nie tylko dla niego, ale też dla całej rodziny. Wyniki badań specjalistów pozwalają ukierunkować pomoc wszystkim stronom, uczestniczącym w tym okresie życia dziecka. Pozwalają odpowiedzieć na zasadnicze pytania:

  • dlaczego warto wraz z dzieckiem przejść trudy adaptacji, czyli jakie wymierne korzyści przyniesie dla rozwoju dziecka korzystanie z przedszkola;
  • w jaki sposób rodzice, środowisko rodzinne mogą wspomóc dziecko w tym okresie. Jakie starania mogą podjąć, aby początkowe trudności były drobne i nie urosły do rangi problemu, natomiast pobyt w przedszkolu był zapamiętany przez dziecko jako radosny okres w jego życiu. Na jaką pomoc ze strony przedszkola mogą liczyć rodzice, aby korzyści oddziaływania przedszkola stały się też udziałem ich dziecka.

Kto się adaptuje? Dzieci, rodzice i wychowawcy.

Dzieci. W pierwszej grupie można spotkać dzieci, które płaczą, tupią, próbują uciekać, odmawiają jedzenia, wzbraniają się przed pójściem spać, sprawiają wrażenie agresywnych, ponownie zaczynają się moczyć…, jest to oznaką, że nie godzą się z narzuconą im sytuacji. Z drugiej strony mamy grupę dzieci, które przycupną gdzieś w kącie sali, unikając w ten sposób nawiązania relacji z rówieśnikami i wychowawcami. Maluchy te szukają schronienia w przedmiotach przywiązania, które zabrały ze sobą z domu. W trzeciej grupie znajdują się dzieci adaptujące się bez problemów już pierwszego dnia, które współpracują i uczestniczą we wszystkich zajęciach, okazujące swoje emocje.

Rodzice.Niewątpliwie zapisanie dziecka do przedszkola jest bardzo często koniecznością, warunkiem wykonywania przez rodziców obowiązków zawodowych. Z chwilą zapisania dziecka do przedszkola, niektórzy rodzice czują się winni i strasznie się niepokoją. To, czego się obawiają, to domniemane porzucenie uczuciowe. Nic bardziej mylnego. Pozostawienie dziecka w przedszkolu w żadnym razie nie wiąże się z porzuceniem czy utratą uczuć. Rodzice muszą mieć świadomość, że wychowawca ich dziecka to osoba zrównoważona emocjonalnie, pewna siebie, kreatywna, wrażliwa i łagodna. Dziecko dużo zyskuje, nabywając pewności niezbędnej mu do osiągnięcia równowagi w rozwoju osobowości i poszanowania dla jego indywidualizmu.

Wychowawcy. Wychowawcy również muszą się przystosować, gdyż uzbrojeni w cierpliwość – muszą przyjąć nowe dzieci, chociaż niedawno pożegnali zeszłorocznych uczniów, a wraz z nimi oddali cząstkę siebie. Wymaga to od nich solidnego przygotowania, zużycia nowych pokładów energii. Pracując z grupą, która w trakcie roku szkolnego przejmie ich styl pracy mają świadomość tego, że kiedyś w przyszłości przyjdzie im się z nimi pożegnać. To jednak nie zmienia faktu, że wychowawcy zajmują ważne miejsce tuz obok rodziny, a także rozumieją uczucia każdego dziecka.

W jaki sposób przygotowujemy dziecko?

  • Kupujcie razem z dzieckiem wyprawkę przyszłego przedszkolaka. Jeśli dziecko samo wybierze kapcie, piżamkę do spania czy też woreczek na strój do ćwiczeń, wtedy przychodząc do przedszkola we wrześniu będzie miało coś swojego, co do niego należało wcześniej i będzie mu łatwiej, choć to tylko przedmioty.
  • Pozwalajcie dziecku oglądać wszystko, co wspólnie kupiliście, tyle razy, ile zechce. Oglądanie można zamienić w zabawę; można opowiadać dziecku, do czego te przedmioty będą mu służyły, jakie cudowne rzeczy można za ich pomocą zrobić i czego one nauczą.
  • Kupcie dziecku książeczkę o przedszkolu. Doskonali specjaliści, pedagodzy, psycholodzy i terapeuci napisali książki o przedszkolu w sposób doskonale przystosowany do sposobu przyswajania przez dziecko wiedzy o świecie. Jeśli poczytacie maluchowi takie publikacje, odkryjecie przed nim „nieznany świat”, sprawicie, że przestanie się go bać i wzbudzicie ciekawość, która sprawi, że pójdzie do przedszkola z przyjemnością. Do takich pozycji książkowych należą m.in: O przedszkolu Czesława Kulisiewicza, Witajcie w przedszkolu! Ingrid Kellner i Jutty Garbert czy Poradnik przedszkolaka. Mój pierwszy dzień w przedszkolu Magdaleny Chrzanowskiej.
  • Opowiedzcie dziecku, jak to było, gdy sami byliście przedszkolakami. Przedstawcie przedszkole jako miejsce przyjazne, pełne zabawy i ludzi, którzy są przyjaźni. Mówcie o tym, jak wspaniale wspominacie czas spędzony w przedszkolu. Jeśli dziecko ma świadomość, że rodzice lubili przedszkole, nie będzie się go obawiało, a wasza postawa wzmocni jego przekonanie, że każdy chce być przedszkolakiem.
  • Nauczcie dziecko piosenki lub wierszyka o przedszkolu. Poczuje się ono pewniej, gdy dowie się od was, że w przedszkolu nauczy się ich o wiele więcej. Wytłumaczcie, że zdobywanie wiedzy jest bardzo ważne, bo pozwala lepiej zrozumieć otaczający świat i ludzi, a panie w przedszkolu potrafią zrobić to doskonale.
  • Zaproponujcie dziecku, by pobawiło się z Wami w przedszkole. Zorganizujcie dziecku w domu dzień podobny do tego, jak wygląda w przedszkolu. Pobawcie się z nim, zorganizujcie mini zajęcia dydaktyczne, poćwiczcie czynności samoobsługowe, połóżcie się na godzinkę po obiedzie, tak jak to jest w czasie poobiedniej drzemki, obejrzyjcie z dzieckiem bajkę, zjedzcie podwieczorek. Jeśli zapoznacie malucha z nowym rytmem dnia, łatwiej mu będzie przystosować się do nowych reguł.
  • Pozwólcie wybrać dziecku zabawkę, która razem z nim pójdzie do przedszkola. Niech ma towarzysza, któremu może opowiedzieć o swoich smutkach lub radościach. Da mu to poczucie bezpieczeństwa, będzie kojarzyło się z domem i ułatwi oczekiwanie na rodziców.

Kilka wskazówek dla rodziców.

1. Postarajcie się, aby chodzenie dziecka do przedszkola stało się rutyną do momentu, aż zaadaptuje się ono w nowym miejscu.

2. Wykonujcie te same przygotowania, zawoźcie je do przedszkola o tej samej porze, odbierajcie punktualnie pamiętając, że dziecko nie ma jeszcze poczucia czasu, ale kojarzy fakty z wydarzeniami, zawsze dotrzymujcie danego dziecku słowa.

3. Żegnajcie się w sposób wylewny, ale krótko, i mówcie dziecku „do zobaczenia, kocham Cię” z uśmiechem na ustach, wyjdźcie z sali, nie przedłużajcie pożegnania w nieskończoność.

4. Nie zabierajcie dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, jeśli zrobicie to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

5. Nie obiecujcie dziecku rzeczy nieprawdziwych, bo będzie cierpiało jeszcze bardziej, jak na przykład: „tylko załatwię sprawę i zaraz wracam”.

6. Kiedy przychodzicie do przedszkola, nie skupiajcie uwagi nauczycielki na swojej osobie, powiedzcie jej, o co chodzi w sposób rzeczowy: choroby dziecka, zmiany w grafiku…

7. Upewnijcie się, że Twoje dziecko ma pod ręką swój przedmiot przywiązania, jeśli go potrzebuje: pluszak, kocyk…

8. Postarajcie się wybierać dla dziecka wygodne i praktyczne ubrania i nie zapomnijcie ich czytelnie podpisać jego imieniem w miejscu, które będzie łatwo dostrzegalne (w tym celu można użyć spersonalizowanych symboli, aby dziecko łatwiej je rozpoznało).

Literatura:

  1. Bodziach W., Pierwszy rok w przedszkolu, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 5/95, str. 299.
  2. Bronisławska M., Uśmiech ma twarz dziecka, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 7/2001, str. 431.
  3. Dąbrowska R., Dom - przedszkole, poszukiwanie form współpracy, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 7/2000, str. 430.
  4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Od malucha do starszaka, poradnik dla rodziców przedszkolaków, cz. 1, Pelargos Sp. z o.o., Warszawa 2003.
  5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Grabowska G., Program wychowania i kształcenia sześciolatków, nr dopuszczenia: DKOS-39/03, (rozdz. Sposoby łagodzenia stresu adaptacyjnego u dzieci, które po raz pierwszy przekroczyły próg przedszkola lub szkoły).
  6. Korybska K., Szukamy atrakcyjnych form współpracy, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 1/1996, str. 49.
  7. Kowalewska-Kantecka B., Od malucha do starszaka. Poradnik dla rodziców przedszkolaka, cz. 2, Pelargos Sp. z o.o., Warszawa 2005.
  8. Kuszak K., Samodzielność, ale jaka…, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 2/2006, str. 9.
  9. Lubowiecka J., Przystosowanie psychologiczne dziecka do przedszkola, WSiP, Warszawa 2000.
  10. Nauczycielka przedszkola, Okres adaptacyjny w przedszkolu, [w:]”Nauczyciel przedszkola”, nr 39/2009, str.7-8
  11. Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa 1985.
  12. Szczęsna A., W atmosferze zaufania, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", nr 9/2002, str. 533.
  13. Szlendak A., Nasi partnerzy, [w:] "Wychowanie w Przedszkolu", 2/2003, str. 117.
  14. Trzy kroki dziecka w przyszłość, Znam swoją wartość, pod red. Krawczyk A., Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2005.

Bezpieczne wakacje

Bezpieczeństwo dzieci w czasie wakacji

Wakacje to czas szczególny. W tym okresie rodzice kierują uwagę na swoje pociechy, gdyż w czasie wyjazdów, długich i uciążliwych podróży czy choćby krótkich wypadów za miasto na dzieci czekają rożne niebezpieczeństwa. Poza tym nadmierna ilość czasu wolnego również owocuje w inicjowanie sytuacji zagrażających zdrowiu. Niestety nie ma idealnego środka, który zapewni dziecku maksimum bezpieczeństwa, jednakże należy jak najbardziej redukować stopień ryzyka.

Bezpieczeństwo dziecka na wyjeździe

Zatłoczone plaże, dworce, centra handlowe w wyniku fali urlopów, to miejsca z pewnością niebezpieczne dla dziecka. Pojawia się tutaj ryzyko zagubienia się naszej pociechy. W tłumie wystarczy tylko chwila, by nasz brzdąc zginął nam z oczu. Taka sytuacja jest szczególnie stresująca i dla rodziców, i dla zagubionego dziecka. Oddalenie się od osób, które maluch uznaje za azyl bezpieczeństwa to ogromny szok. Policjanci, pracownicy ochrony, czy też zwykli ludzie często mają trudność z porozumieniem się z młodym człowiekiem, gdyż często jest ono zapłakane, roztrzęsione i przede wszystkim przerażone. Tutaj z pomocą przychodzą opaski, które zakłada się dziecku przed podróżą. Umieszcza się na nich dane kontaktowe takie, jak numer telefonu rodziców, imię i nazwisko dziecka, adres. Opaska jest regulowana tak, by można było dopasować ją do rozmiaru ręki dziecka i by uniknąć jej zgubienia podczas zabawy. Zdecydowanie jest to sposób na zwiększenie bezpieczeństwa w czasie wakacji, jednak nie można zapominać, by przed wybraniem się w podróż porozmawiać z maluchem i wytłumaczyć mu, jak należy postępować i zachowywać się w takiej sytuacji. Nie można zapominać o tym, że opaska nie zwalnia rodziców z obowiązku obserwowania swojego dziecka, gdyż każda osoba obca, może potencjalnie stwarzać zagrożenie.

Ochrona przed słońcem

Okres letni kojarzy się przede wszystkim ze słoneczną pogodą, niekiedy upałami. Spotkania ze słońcem mogą okazać się w skutkach niezwykle przykre. W szpitalach, aż roi się od przypadków poparzeń słonecznych czy udarów. Na to w największym stopniu są narażone dzieci, które mają niezwykle delikatną skórę. I nie ma znaczenia to, gdzie spędzamy wakacje. Czy to nad morzem, w górach, czy też w domu. O ochronie należy pamiętać zawsze. W tym celu używa się kremów z filtrem, które mają za zadanie chronić skórę przed szkodliwymi promieniami UVB i UVA. Dla maluchów zaleca się stosowanie preparatów przeznaczonych specjalnie dla nich i zakupywanych najlepiej w aptekach. Nim skóra nabierze jakiegokolwiek odcienia (trzeba pamiętać, że żaden kosmetyk w 100 proc. nie zabezpiecza skóry przed działaniem promieni słonecznych) najlepiej stosować krem z filtrem 50+. By preparat zadziałał należy posmarować dziecko ok. 30 minut przed wyjściem na słońce. W słoneczne dni konieczna jest również czapeczka, kapelusz, bądź cokolwiek, co ochroni naszą pociechę przed udarem słonecznym. Ważne jest również to, by cały czas nawadniać dziecko.

Podczas podróży

Długie podróże są niezwykle uciążliwe, zwłaszcza w okresie letnich upałów. Jeśli wybieramy się samochodem bez klimatyzacji najlepiej jazdę rozpocząć wczesnym rankiem, kiedy na zewnątrz nie jest jeszcze tak gorąco. Na oknie, przy którym siedzi dziecko powinno powiesić się specjalną zasłonkę przeciwsłoneczną. Konieczne jest również zabranie dużej ilości wody, wilgotnych chusteczek lub wody w spreju. Mile widziane są również częste przystanki, podczas których można pooddychać świeżym powietrzem, bo ciągle otworzone okna podczas jazdy nie są zbyt dobrym pomysłem, gdyż mogą gwarantować przeciąg. Ważne jest również to, by nie zostawiać śpiącego dziecka w samochodzie. Może skończyć się to udarem cieplnym, a to nie zapewnia przyjemnego wypoczynku.

Bezpieczeństwo dzieci na placu zabaw

Oczywiście wakacje nie zawsze są spędzane poza domem. Oznacza to rekreację na dworze. Kiedy jest ładna pogoda żadne dziecko nie ma ochoty siedzieć w domu. Co robimy? Wychodzimy z nim na plac zabaw. Tam czekają kolejne niebezpieczeństwa, czy też niedogodności. Jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze miejsca zabaw naszego dziecka. Przede wszystkim położenie. Nawet jeśli miejsce jest dobrze ogrodzone, to powinno je zdyskwalifikować położenie przy ruchliwej ulicy, co owocuje wysokim natężeniem hałasu i wydzielanych spalin, niezbyt odpowiednich dla zdrowia. Kolejnym ważnym kryterium powinno być szczelne ogrodzenie z furtką, która nie da się otworzyć maluchowi. Następne są stan urządzeń i konstrukcja techniczna. Najlepiej jest wykluczyć najbardziej oczywiste niebezpieczeństwa, bo niestety nie jest możliwe by zrobić to ze wszystkimi. Chodzi głównie o to, by maluch nie mógł zaklinować żadnej części ciała w otworach konstrukcji, które znajdują się na placu. Nie można zapomnieć o czystości, zwłaszcza w piaskownicach.. Konieczne jest również to, by w miejscu zabaw znajdowały się ławki dla rodziców, z których mogą obserwować stamtąd swoje pociechy i w razie potrzeby podjąć błyskawiczne działanie. Na takich placykach prawo do zabaw ma każde dziecko, jednakże niektóre bywają złośliwe, nieznośne. Czasem pojawiają się konflikty, które można rozwiązywać, ale pod warunkiem, że rodzice chcą współpracować. Zdarza się, że rodzic agresywnego malucha w ogóle nie reaguje na zachowanie swojej pociechy, bądź też za każdym razem staje w jego obronie. Warto wtedy pomyśleć nad zmianą miejsca, gdyż nie ma sensu narażać siebie i swojej pociechy na niepotrzebne nieprzyjemności. Kolejnym problemem towarzyskim są dorośli i młodzież, która przesiaduje w takich miejscach. Przeważnie zostawiają oni po sobie różnego rodzaju pamiątki w postaci butelek i puszek po alkoholach, opakowaniach po papierosach czy samych niedopałkach. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest zwrócenie się do administratora bądź zmiana placu zabaw.

Udany wypoczynek

Mimo wszelkich niebezpieczeństw czyhających na nasze dzieci w czasie wakacji nie powinniśmy zniechęcać się. Jest szereg możliwości, które ograniczają ryzyko, które nie oszukując się, występuje wszędzie. Obowiązkiem rodziców jest nabycie odpowiedniej wiedzy, utrzymywanie zdrowego rozsądku i dobre wykorzystanie środków ochrony. W takim wypadku wypoczynek powinien przebiegać szczęśliwie i bez większych problemów

Katarzyna Petelczyc

 

 

 

Wspomnienia ze szkolenia na Malcie

Podczas tegorocznych wakacji miałam możliwość uczestnictwa w bardzo atrakcyjnym kursie doskonalącym dla nauczyciel pt. "ICT for collaborative, project based, teaching and learning". Warsztaty zorganizowało Smart Solutions.

Poniżej możecie przeczytać moje wspomnienia z tego kursu.

Malta - Szkolenie dla nauczycieli

Rząd dla przedszkolaków - ustawa przedszkolna

Zapraszam do lektury artykułu ze strony MEN o ustawie przedszkolnej. Artykuł ukazał się 30 kwietnia 2013r na stronie www.men.gov.pl

 Rząd dla przedszkolaków. Ustawa przedszkolna i ponad 200 milionów zł dodatkowych środków

1. Ustawa przedszkolna przyjęta przez Radę Ministrów

Niższe opłaty dla rodziców, więcej miejsc w przedszkolach i wsparcie samorządów - to cele przygotowanej  nowelizacji ustawy o systemie oświaty. W stosunku do pierwotnej propozycji MEN wypracowano rozwiązania jeszcze korzystniejsze dla dzieci, rodziców i organów prowadzących.

Dotacja z budżetu państwa, którą samorządy będą otrzymywały od września 2013 roku, pozwoli na obniżenie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu (powyżej 5 bezpłatnych godzin) oraz na stopniowe zwiększanie liczby miejsc w przedszkolach, tak aby w 2017 roku zapewnić je wszystkim chętnym.

Wszystkie dodatkowe godziny za maksymalnie 1 zł

Już od września 2013 roku każda dodatkowa godzina pobytu dziecka w przedszkolu ponad bezpłatny wymiar ustawowy, finansowany przez gminę (co najmniej 5 godzin) będzie kosztowała rodziców maksymalnie 1 złoty.

Miejsce w przedszkolu dla każdego dziecka

Od września 2015 roku każde dziecko 4-letnie będzie miało prawo do edukacji przedszkolnej. W praktyce o przygotowanie odpowiedniej liczby miejsc zadba gmina, z kolei rodzice będą mogli z nich skorzystać, jeśli będą zainteresowani posłaniem dziecka do przedszkola. Miejsce takie zostanie zorganizowane w przedszkolu prowadzonym przez gminę lub przez organ niepubliczny, który zdecyduje się przyjąć zasady obowiązujące przedszkola gminne (np. niskie opłaty dla rodziców - maksymalnie 1 złoty za każdą dodatkową godzinę, takie same zasady rekrutacji, itd.).

Od 2017 roku takie samo prawo do wychowania przedszkolnego będzie przysługiwało również wszystkim 3-latkom.

Dotacja przedszkolna - źródło finansowania zmian

Prowadzenie przedszkoli jest finansowane przez gminy ze środków własnych. Aby gminy zyskały fundusze na wprowadzenie niskich opłat dla rodziców i zapewnienie miejsc dla wszystkich dzieci w wieku 3-5 lat, rząd proponuje wprowadzenie stałej dotacji dla gmin z budżetu państwa.

Po raz pierwszy tak zwana dotacja przedszkolna zostanie przekazana gminom już we wrześniu 2013 roku na okres wrzesień-grudzień 2013 r. Samorządy otrzymają w bieżącym roku łącznie 504 miliony złotych. Oznacza to, że dotacja na ten okres wyniesie 414 złotych w przeliczeniu na każde dziecko objęte wychowaniem przedszkolnym. Środki z dotacji będą przeznaczone przede wszystkim na obniżenie opłat dla rodziców w całym ostatnim kwartale 2013 r.

Pierwotnie planowano, że dotacja będzie naliczana na dzieci w wieku 2,5-5 lat objęte wychowaniem przedszkolnym. Obecna propozycja uwzględnia przy naliczaniu dotacji również dzieci 6-letnie odbywające obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.

W roku 2014 dotacja przedszkolna wyniesie już 1,6 miliarda złotych, co w przeliczeniu na każde dziecko oznacza 1242 złote. W kolejnych latach będzie ona wzrastać o wskaźnik inflacji.

Przedszkola niepubliczne - tanie i dostępne

W ustawie pozostanie oferta dla przedszkoli niepublicznych. Od 1 września 2015 r. te z nich, które dobrowolnie podporządkują się zasadom odpłatności ustalonym uchwałami rad gmin dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez samorządy (czyli „dodatkowe" godziny za 1 zł., te same zasady rekrutacji itd.), będą otrzymywały dotację z budżetu gminy w wysokości 100% kosztów utrzymania dziecka w samorządowym przedszkolu publicznym.

2. Lepszy standard „zerówek"

200 milionów zł z UE na oddziały przedszkolne przy szkołach

Zgodnie z przewidywaniami, już od lipca 2013 roku samorządy będą mogły składać wnioski o dofinansowanie oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych ze środków unijnych.

Dzisiaj (30 kwietnia) Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmiany Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Minister edukacji narodowej we współpracy z ministrem rozwoju regionalnego, już w styczniu tego roku, zaproponowała, że w 2013 roku przeznaczy się dodatkowe 50 mln euro, (czyli ponad 200 mln zł) na modernizację oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych.

Zmiany w Programie spowodują przeniesienie środków z komponentów centralnych na Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, w tym wsparcie edukacji przedszkolnej.

Dodatkowe środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na modernizację placówek, w których wychowanie przedszkolne odbywa się tylko w oddziałach przedszkolnych (ponad 2000 oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy około 1400 szkołach podstawowych). Trafią one także w pierwszej kolejności do oddziałów przedszkolnych na terenie gmin o najniższym poziomie uprzedszkolnienia w danym województwie.

W ramach wsparcia oddziałów przedszkolnych środkami UE zaplanowano, że fundusze te mogą być przeznaczone na:

  • Organizację placu zabaw,
  • Dostosowanie toalet do potrzeb dzieci,
  • Meble i wyposażenie - zakup i montaż,
  • Wyposażenie lub doposażenie kuchni,
  • Komplet wyposażenia zapewniającego bezpieczne warunki opieki nad dziećmi,
  • Zakup wyposażenia do utrzymania czystości w pomieszczeniach,
  • Zakup wyposażenia wypoczynkowego,
  • Zakup i montaż mebli do wyposażenia szatni,
  • Zabawki i pomoce dydaktyczne,
  • Zabezpieczenia grzejników zabudową, w celu uniknięcia oparzenia oraz urazów głowy,
  • Zakup sprzętu ICT (technologie informacyjne i komunikacyjne).

Warto podkreślić, że cele tego działania są zbieżne z potrzebami oddziałów przedszkolnych  (według raportu GIS za 2012 rok).

Jednocześnie z uwagi na obecny brak szczegółowych przepisów regulujących wymagania dotyczące oddziałów „zerowych" minister edukacji narodowej zaproponowała w ramach tzw. ustawy przedszkolnej wprowadzenie upoważnienia do wydania odpowiedniego rozporządzenia w sprawie wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, uwzględniając jednocześnie odpowiednią jakość edukacji, wychowania i opieki nad dziećmi w obecnych oddziałach przedszkolnych w szkole podstawowej.

Te dwa działania ministra edukacji narodowej zostały podjęte aby podnieść standard funkcjonowania oddziałów przedszkolnych.

Informacje szczegółowe o procedurze przygotowania środków z UE

Po uchwaleniu przez RM ww. zmian, Program Operacyjny Kapitał Ludzki zostanie przesłany do akceptacji Komisji Europejskiej. Po zatwierdzeniu przez Komisję, rozpocznie się proces aktualizacji dokumentów implementacyjnych - m.in. Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL 2007 - 2013.

Działania ukierunkowane na modernizację oddziałów przedszkolnych realizowane będą w trybie systemowym w ramachPoddziałania 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.

Aby określić szczegółowe procedury aplikowania i wdrażania projektów został opracowany dokument pn. Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie modernizacji oddziałów przedszkolnych zlokalizowanych przy szkołach podstawowych w ramach Poddziałania 9.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), który został poddany konsultacjom społecznym. Ogłoszenie ostatecznej wersji Zasad uzależnione jest od zatwierdzenia zmian w ww. dokumentach programowych.